Je bedenkt een mooie slagzin, maar hoe zit het met de bescherming ervan? Als jouw slagzin onderscheidend en origineel is valt deze onder de bescherming van het auteursrecht. Dit betekent dat jij het exclusieve recht hebt om die zin openbaar te maken en te verveelvoudigen. Het kan belangrijk zijn om aan te kunnen tonen dat jij de bedenker bent. Hoe doe je dit?
Is mijn slagzin origineel en onderscheidend?
Er is geen handleiding of stappenplan om deze vraag te beantwoorden, maar je kunt hier zelf wel al een aardige inschatting van maken. Bijvoorbeeld door je af te vragen hoe groot de kans is dat iemand anders dezelfde slogan verzint. Een goed voorbeeld is een recente zaak die ging over de auteursrechtelijke bescherming van de slogans die hockeymerk GRAYS voert. Het ging om vijf slagzinnen, ‘Grays is het #1 hockeymerk in de wereld’, ‘Voor mij is er alleen Grays’, ‘Grays is mijn keuze’, ‘Ik stop ze allemaal met Grays’ en ‘Mijn Grays passeer je echt niet’. Bij het tot stand komen van de eerste zin waren volgens de rechter geen vrije creatieve keuzes gemaakt omdat het een feitelijke mededeling over de marktpositie van Grays is. Deze zin kon daarom niet auteursrechtelijk beschermd worden. Bij de overige vier slogans was volgens de rechter wél sprake van vrije creatieve keuzes. Deze vallen daarom onder de bescherming van het auteursrecht en mogen niet zonder toestemming door andere partijen worden gebruikt.
Geregistreerde slogan
Het vastleggen van je slogan
Wanneer jij een originele en onderscheidende slagzin zintuiglijk waarneembaar maakt, ontstaat het auteursrecht. Het zintuiglijk waarneembaar maken van de zin kun je doen door deze op te schrijven of uit te spreken. Om in de praktijk te kunnen bewijzen dat jij de auteursrechten bezit, moet je kunnen aantonen dat jij de eerste was met deze slogan. Door je slagzin te uploaden in je CC Proof® account, wordt deze direct voorzien van een officiële datumstempel. Je hebt dan een wettelijk bewijsmiddel in handen.
Bekende voorbeelden van beschermde slogans zijn Audi’s ‘Voorsprong door techniek’ en ‘Just Do It’ van Nike. Deze slogans zijn ook als merk vastgelegd.
Veilig delen
Als je jouw slogan wil delen met bijvoorbeeld een bedrijf, kun je jouw vastgelegde document vanuit je CC Proof® account versturen naar een derde partij. Wanneer je dit doet, zien de ontvangers dat jij je werk hebt vastgelegd en je dus bewust bent van jouw auteursrechtelijke bescherming. De verzending van jouw document wordt vastgelegd in het logboek van je account. Zo kun je altijd aantonen dat jij je idee op dat specifieke moment naar deze partij hebt verstuurd. Door je slagzin op deze manier te delen, maak je het voor de ontvanger aantrekkelijk om eerlijk met jouw idee om te gaan.