De Engelse Televisie Maatschappij Castaway klaagde vorig jaar Endemol aan wegens het ‘jatten’ van de formule Survive. De tv-docu-soap Big Brother zou gebaseerd zijn op het programma Survive van Castaway.
In Survive (ook wel bekend als Expeditie Robinson) moeten twee groepen van acht personen zich zien te handhaven op een tropisch eiland. Castaway stelt dat gezien de vele overeenkomsten tussen beide programma’s Big Brother gebaseerd is op het format van Survive.
Endemol ontkende dit en beriep zich op de vele verschillen tussen beide programma’s. Tevens stelt zij dat het genre docu-soap niet auteursrechtelijk beschermd is. Endemol heeft zich bij het bedenken van Big Brother door meerdere programma’s laten inspireren.
Endemol stelt ook dat het programma Survive zelf niet uniek is. Big Brother en Survive behoren beide tot het genre docu-soap en geven beide iets unieks aan hun programma door middel van het toevoegen van eigen specifieke elementen.
De rechtbank oordeelde dat Endemol met het televisieprogramma Big Brother geen inbreuk op het format Survive heeft gemaakt.
Uit dit voorbeeld blijkt maar weer eens dat een basisidee (een groep mensen afsluiten van de buitenwereld, 24 uur per dag met de camera volgen, en de groep taken laten uitvoeren) juridisch niet te beschermen is. Op basis van dit idee zijn de laatste jaren vele tv-programma’s gemaakt.
Indien het format van een programma in het geheel wordt overgenomen, zijn daar uiteraard wel rechten voor verschuldigd, zie de licentiëring van de rechten van Big Brother in andere landen, onder andere de Verenigde Staten. Het is altijd zaak met de vastlegging alle denkbare varianten vast te leggen. Indien er door de vele aanpassingen een geheel nieuw idee ontstaat, is het aan te raden het idee weer opnieuw vast te leggen.