Weleens van de Amerikaanse tekenaar Ub Iwerks gehoord? Waarschijnlijk niet.
Maar dan toch zeker wel van Mickey Mouse. ’s Werelds meest beroemde muis is, onder de vleugels van Walt Disney, de status van cartoon-karakter ver overschreden.
Mickey Mouse is een merk, een product, dat al meer dan een halve eeuw jaarlijks miljoenen oplevert in de vorm van horloges, t-shirts, briefkaarten en talrijke andere objecten die voorzien zijn van de beeltenis van de muis. .
De fabrikanten die deze producten verkopen, dragen verplicht een licentievergoeding af aan Disney. Het bedrijf wordt er slapend rijk van.
En Ub Iwerks? Of hij in armoede is gestorven weet niemand, maar miljonair is hij nooit geworden. Terwijl hij de schepper van Mickey Mouse is.
Walt Disney zag tachtig jaar geleden de mogelijkheden van de getekende muis en kocht de intellectuele eigendomsrechten van Iwerks voor 5000 US dollar. Deze was niet zo bijdehand om ook nog een percentage te bedingen voor alle toekomstige inkomsten die Mickey zou opleveren.
De Amerikaan had dus, toen de muis voor Disney een enorme omzet begon te genereren, het nakijken.
Deze geschiedenis illustreert hoe ontzettend belangrijk het is om goed na te denken over zelfbedachte producten, merken en modellen. De intellectuele eigendom, mits geregistreerd, beschermt tegen inbreuk en opent de mogelijkheid om flink aan uw eigen vindingen te verdienen.
Als Ub Iwerks nu maar geen genoegen had genomen met een zak geld en in plaats daarvan een licentieovereenkomst met Disney had gesloten, was hij schatrijk geworden.